Web dels XuliusÍndexPlafó anterior
Coneguem el nostre terme i les masies. Excursions per Ribes i pel masssís del Garraf.  Els Xulius,  1998

Itinerari 4

Itinerari de masies: can Coll, mas d’en Bosc, can Burguera, can Baró, clot dels Frares, can  Panxampla, masia de l’Autòdrom, el Carç.
Horari: 3,30 hores.

Sortim de la plaça de l'Església seguint el carrer 11 de Setembre, plaça de Catalunya i carrer de Mossèn Anton Miret.
Creuem la carretera i seguim recte per una pista asfaltada, amb una forta pujada i passant per sobre el famós pont de can Coll. Sortim a una esplanada. A la dreta podrem contemplar la gran masia senyorial de can Coll, amb capacitat per allotjar-hi més de tres famílies.
Seguim el camí que baixa amb un revolt cap a l'esquerra i dreta on trobem un creuament de camins. Agafem el camí que baixa pel mig del bosc. Sortim a una plana de vinyes i camps, tot planejant.
Creuament de camins: seguim recte fins al final del camí, on trobem l’autopista i la creuem per sobre el pont, que ens fa sortir darrere de la masia del mas d'en Bosc.
Seguim el camí ample tot baixant, fins a la riera. La creuem per seguir un camí que puja molt fort i amb trossos encimentats. Sortim a una gran plana de vinyes. Passem pel costat d'un dipòsit d'aigua, amb un revolt a la dreta seguim el camí recte passant pel mig de la gran plana.
Arribem a la masia de Can Burguera i hi passem per davant. Té dos allotjaments: el dels masovers i un de més modern que és dels amos. Sortim a un camí ample i el seguim per l'esquerra. A pocs metres, a la dreta, trobem un garrofer amb uns puntals de ciment per aguantar les branques grosses.
Aquí deixem el camí ample i agafem el camí poc fressat a la dreta tot pujant i vorejant la carena amb bosc a l'esquerra. El camí passa per un pla de garrofers, lloc on podrem veure, a la nostra dreta, la gran masia de can Baró i una mica més amunt, can Cabreta. El lloc de la Cabreta és documentat el 1286 com a determinatiu de persona.
Entrem a un bosc molt espès. Aquí agafem un sender que puja molt fort entremig del bosc. Sortim a un camí ample el seguim per la dreta. Aquest camí és la partició del terme de Ribes i de Sitges. En algun punt del camí podrem contemplar una bona panoràmica de Sitges i Ribes.
Accedim a un creuament de camins. Seguim un sender a la dreta baixant molt fort, passant tocant la paret d'una dels  peralts de la pista de l'Autòdrom, actualment abandonada. Si pugem a sobre el peralt podrem veure tot el circuit de la pista, i a sota nostre la gran masia del Clot dels Frares i en una de les rectes de la pista, a l'esquerra, la masia de l'Autòdrom.
La pista fou inaugurada el 28 d'octubre de 1923. La pista, d'uns 2 quilòmetres i dividida en zones per a velocitats entre 50 i 180 Km/h, aviat resultà insuficient per causa dels gran poder dels motors.
El nom popular de Clot de Frares es deu, probablement, a l'estada que feren els jesuites durant el S. XVIII, per anar a prendre banys a l'estiu. La casa del Clot té una torre quadrada amb merlets.
Sortim a un camí ample, el seguim per l'esquerra i arribem a la carretera de Vilanova a Sitges. Pont de can Panxampla construït al 1879. Té el nom de la masia que podrem veure al costat de la riera, d'interès limitat, actualment enrunada.
Urbanització de Rocamar, i a l'esquerra el càmping El Garrofer. Seguim carretera amunt, trobem un camí a la dreta amb una cadena, la saltem i seguim el camí ample tot baixant fins al peu de la riera.
Seguim el camí de l'esquerra, que va paral·lel a la riera i la pista de l'autòdrom, amb bosc a la dreta tot planejant. Creuem la riera dos cops seguint el camí, tot pujant seguim recte per passar per sota el pont de l’autopista.
Creuament de camins. Seguim tot girant cap a la dreta, passant un tros paral·lel a l’autopista, revolt a l'esquerra. Seguim el camí recte, passant pel costat d’un transformador elèctric, el camí ens portarà a la masia del Carç.
Passem per davant la porta d'entrada amb un gran pati i una torre emmerletada. Seguim el camí fins a la carretera, la seguim per la nostra dreta, fins al poble de Ribes, on tornem al lloc de sortida.

dibuix de Josep M. Cuadras
Can Coll

Coneguem el nostre terme i les masies. Excursions per Ribes i pel massís del Garraf.  Els Xulius,  1998