Els goigs, entre la devoció
i la festa. Els Xulius, 1998
Part I: orígens dels
goigs
Els primers goigs a la Mare de Déu
Cantar els goigs -les alegries- de la Mare de
Déu era una pràctica habitual en la poesia medieval. Per
fer-ho, s´utilitzaven formes molt diverses. En el cas de la literatura
catalana, la llengua provençal era la pròpia d´aquestes
composicions i se´n troben exemples entre els segles XIII i XIV.
Ja al segle XV, en el moment en què apareixien
les primeres composicions poètiques en català, cantar els
goigs de la Mare de Déu es feia, sovint, utilitzant l´estrofa
de la dansa. A més, quan es cantaven aquests goigs ja no es cantaven
només alegries, també es cantaven les penes -que al rosari
són anomenades misteris de dolor- i les glòries -és
a dir, tot allò que li va ocórrer un cop el seu Fill va ressuscitar-.
Havia nascut un gènere literari i musical que amb el temps es va
fer molt popular: els goigs.
Goigs a llaor de Maria Auxiliadora, patrona
de la Quadra del Cortei, venerada a la capella de la Torre del Veguer (Terme
de Ribes).
La devoció mariana, que es troba a
l´origen dels goigs, també és present en diverses formes
en els goigs ubicats a Sant Pere de Ribes.
.
Els goigs, entre la devoció
i la festa. Els Xulius, 1998
|