Els goigs, entre la devoció
i la festa. Els Xulius, 1998
Part I: origen dels goigs
La popularització del gènere
A partir del s. XVII els goigs comencen a imprimir-se
tal com els coneixem avui: amb una imatge del sant. És un moment
en què poca gent sap llegir, però la possibilitat de tenir
l´estampa amb el patró penjada a la paret de casa fa que aquests
fulls s´escampin per totes les llars. D´aquí que, durant
molt de temps, fos habitual que a part de la imatge que hi pot haver entre
la lletra, hi hagués una imatge gran impresa al costat.
El fenomen, a més, sovint pren un caire
gremial: cada col.lectiu professional s´empesca uns goigs al seu
patró. El nombre i la varietat de goigs augmenta ràpidament.
Així mateix, confraries existents a gairebé totes les localitats
també adreçaven goigs a llurs protectors.
A l´acabament del segle XIX, la popularitat
del gènere és tan gran que comencen a fer-se goigs profans,
és a dir, dedicats a persones que no són santes i escrits
amb to festiu o irònic. És el cas dels "Goigs a Sant Taló"
escrits per mossèn Jacint Verdaguer o dels "Goigs a Santiago Rusiñol,
patró dels sitgetans", que es compten entre els més cèlebres.
Un altre factor que els ha popularitzat ha estat,
evidentment, el col.leccionisme. De fet, molts goigs editats últimament
ja no ho han estat com a eina votiva sinó com a document de col.lecció.
Goigs de Nostra Dona del Roser que es canten
a la Parròquia de Sant Pere de Ribes, bisbat de Barcelona. Edició
de l´any 1926 en record de la confraria del Roser, ubicada a l´església
parroquial de Ribes des de 1524. Impremta Oliva de Vilanova i la Geltrú.
S´hi pot apreciar una de les causes
de la popularització del gènere: l´estampa amb la imatge
de la marededéu que, en aquest cas, ocupa tot un full. També
s´hi pot apreciar una de les conseqüències: el col.leccionisme
ja que és una edició amb aquesta finalitat ben present.
.
Els goigs, entre la devoció
i la festa. Els Xulius, 1998
|