Els goigs, entre la devoció
i la festa. Els Xulius, 1998
Part IV: els goigs entre les
arts plàstiques i gràfiques
De la xilografia a l´ordinador
La imatge que presideix els goigs i que representa
el sant ha estat creada amb diverses tècniques al llarg de la història.
Així, en un principi s´usava la
tècnica del gravat sobre fusta de boix o d´altres materials
també anomenada xilografia. El gravat sobre fusta es feia originàriament
a fil (és a dir, seguint les vetes de la fusta) i, posteriorment,
a contratesta (perpendicularment a les vetes de la fusta).
Aquest tipus de gravat era òptim per encaixar
amb la reproducció tipogràfica tradicional dels goigs ja
que la peça amb el gravat es composava juntament amb els motlles
de metall de les lletres.
De vegades, l´artista il.luminava amb pinzellades
d´aquarel.la la imatge dels goigs un per un.
Més tard, l´aparició de noves
tècniques de reproducció com l´òfset van permetre
reproduir dibuixos fets a la ploma i fotografies.
Actualment, les possibilitats s´han diversificat
i la reproducció d´imatges és possible amb tècniques
força diverses.
Entre els artistes que han aportat la seva obra
als goigs arreu del país destaquen Enric Cristòfol
Ricart, Ricard Vives i Sabater, Josep Obiols, Antoni Ollé, Antoni
Gilabert i el monjo de Montserrat Oriol Maria Diví.
Goigs en llaor del gloriós apòstol
Sant Pere, que es canten a l´església parroquial de Sant Pere
de Ribes. Dibuixos a ploma de Pere Carbonell i Grau.
De la comparació dels goigs de Sant
Pau amb els de Sant Pere, deduirem que el primer té com a il.lustració
una xilografia (la regularitat de les zones ombrejades mostra el treball
fet sobre la fusta) mentre que el de Sant Pere és la reproducció
amb mitjans químics d´un dibuix fet a la ploma.
.
Els goigs, entre la devoció
i la festa. Els Xulius, 1998
|